Pastaruoju metu Lietuvoje išpopuliarėjo visokie „startup“ tipo renginiai, kur iniciatyvūs žmonės susiburia į komandas ir bando per savaitgalį paversti savo idėją kažkuo apčiuopiamu. Ir ten iš karto programuoti niekas nepradeda, viskas prasideda nuo taip vadinamo „idėjos išgryninimo“.
Ir vienas konkretus šio proceso etapas yra rinkos tyrimas. Jo metu reikia atsakyti į tokius klausimus:
Ar yra panašių projektų toje rinkoje, į kurią taikaisi?
Ar stipri konkurencija toje nišoje, ar nebus per sunku/brangu „įeiti“ į rinką?
Jeigu konkurencijos nėra, tai gal idėja neturi perspektyvos?
Kuo tavo projektas išsiskirs iš rinkoje esančių sprendimų?
Ko būtent tos rinkos klientai potencialiai nori? Kaip galima patenkinti jų poreikius?
Kokiais būdais galima bus nugalėti konkurentus ar bent jau su jais susilyginti?
Gal verta kiek pakeisti projekto idėją ir taikyti į siauresnes nišas?
Kokius sprendimus verslo ir technologijų atžvilgiu taiko potencialūs konkurentai?
Klausimų galima sugalvoti ir daugiau, būtent krypties parinkimui tuose renginiuose dalyvauja taip vadinami „mentoriai“ – įvairių sričių specialistai, kurie gali patarti ar tiesiog užduoti teisingus klausimus. Jeigu tu, kaip dažniausiai būna, tokių pagalbininkų „po ranka“ neturi, tai su savo komanda turi viską ištyrinėti pats.
Nuo ko pradėti?
Elementariausiai – nuo „Google“ paieškos. Tiesiog įvesk į paieškos laukelį keletą frazių, kurios, tavo manymu, labiausiai ieškomos toje nišoje. Pagal tai pažiūrėsi, ar apskritai ką nors galima rasti, tuo pačiu ir „susižvejosi“ konkurentus – tam gali sudarinėti atskirą sąrašą ir prieš kiekvieną iš jų ruošti strategiją (arba bendrai prieš visus, čia jau galima įvairiai).
Tokio tyrimo rezultatų variantai:
Geriausias: „Google“ suranda daug įvairių tinklalapių, bet jie visi nekokybiški ir vis tiek pilnai nepatenkina ieškančių žmonių poreikio, aš su savo projektu galėčiau padaryti geriau;
Blogiausias: „Google“ suranda daug geros kokybės tinklalapių, kurie yra populiarūs ir išties naudingi. Gal tada man su savo idėja neverta bandyti jų „perspjauti“?
Neutralus ir neaiškus: „Google“ praktiškai nieko neranda pagal mano raktažodžius. Hm, arba raktažodžiai parenkami netinkamai, arba iš tikro nėra tokio pobūdžio tinklalapių. Bet jeigu jų išties nėra, ar to priežastis negali būti tai, kad žmonėms tiesiog nereikia tokio projekto?
Toliau. Pakilk nuo kėdės, išjunk kompiuterį ir nueik pas draugus. Taip, perskaitei teisingai. Begurkšnodamas alų, gali neformalioje aplinkoje paklausti draugų nuomonės apie tavo idėją. Papasakok, kokia nauda būtų jiems iš tavo būsimo tinklalapio, ir stebėk, ar jie „užsikabliuoja“. Ar gal jie jau naudojasi konkurentų paslaugomis ir papasakos apie jas? Pagal tai galbūt irgi turėsi, apie ką pamąstyti dėl tolimesnės idėjos krypties.
Ir paskutinis etapas – paklausinėk neutralių žmonių. Nes draugai dažnai pataikauja ir viską vertina teigiamai, o šiuo atveju reikia nešališko šalto proto. Aišku, į gatvę eiti nebūtina, bet esmė – surask žmones, kurie galėtų tau papasakoti savo poreikius.
Nepamiršk, kad reikia užduoti teisingus klausimus. Žiūrėk iš verslo perspektyvos: ar žmonės mokėtų pinigus už tavo tinklalapio lankymą ar funkcijų naudojimą? Tada atsakymai iš karto bus daug „blaivesni“.