Daugiau nei pusmetį trukusios derybos dėl to, kaip reikėtų tobulinti viešuosius mobiliojo ryšio pirkimus, vykdomus per Centrinės perkančiosios organizacijos (CPO) sistemą, pasiekė finišo tiesiąją. Visos trys mobiliojo ryšio kompanijos derybų rezultatus vertina skirtingai ir lieka neaišku, ar į CPO grįš tikra konkurencija.
Pastarąjį pusmetį CPO sistemoje judrųjį ryšį buvo galima pirkti tik iš „Tele2“. Kiti operatoriai iš sistemos pasitraukė pareiškę, kad joje nėra konkurencijos: visiems siūlant vienodas kainas, konkursą laimėdavo kompanija, pirmoji pasirašiusi preliminarią sutartį su CPO, – „Tele2“. Pastaroji iš sistemos nepasitraukė ir pagrindinėms paslaugoms (skambučiams, SMS ir mobiliesiems duomenims) pritaikė nulinius tarifus.
Kadangi konkurencijos išties neliko, CPO sistemą prižiūrinti VšĮ Centrinė projektų valdymo agentūra (CPVA) su judriojo ryšio tiekėjais ėmė tartis, kaip reikėtų tobulinti sistemą, kad šie į ją grįžtų.
Pokalbiai pagaliau baigėsi ir mobiliojo ryšio kompanijoms siūloma pasirašyti naujas sutartis, kurios įsigalios nuo gegužės mėnesio.
Nepaisant „Omnitel“ ir „Bitės“ raginimų vykdant pirkimus vertinti kokybę, pagrindiniu kriterijumi liko kaina. Todėl ar abi jos grįš į sistemą, kuriai buvo atsukusios nugarą, dar neaišku.
Vertinti kokybę sudėtinga
Diskutuojant apie CPO sistemos ydas daugiausia dėmesio skirta judriojo ryšio paslaugų kokybės vertinimo kriterijams. Siūlyta atsižvelgti į mobiliojo ryšio stočių skaičių, padengimą, duomenų perdavimo spartą, kitus kriterijus.
CPVA konsultavosi su Ryšių reguliavimo tarnyba (RRT). Paaiškėjo, kad belaidžio interneto ryšio kokybės matavimai nėra labai tikslūs: jie vykdomi tik pasirinktų didmiesčių paštų patalpose, tam tikru metu ir su operatorių pateiktais modemais. Be to, interneto kokybei ir greičiui įtakos gali turėti įvairūs faktoriai – oro sąlygos, naudojamas telefono aparatas, buvimo vieta ir kt.
Nors RRT skelbia mobiliojo ryšio tinklų tikėtinų aprėpties zonų žemėlapius, tarnyba atkreipia dėmesį, kad jie neatskleidžia tikslaus judriojo radijo ryšio tinklų padengimo.
CPVA taip pat kreipėsi patarimo į Suomijos centrinę perkančiąją organizaciją. Ši nurodė, kad įvertinti judriojo ryšio paslaugų kokybę yra itin sudėtinga, todėl pagrindiniu kriterijumi pasirenkama kaina.
Dekoratyviniai pokyčiai
Po ilgų svarstymų nuspręsta judriojo ryšio pirkimuose per CPO vertinimo kriterijumi palikti kainą.
„Atsižvelgiant į perkančiųjų organizacijų poreikius bei operatorių siūlymus, į naująjį pirkimą taip pat įtrauktos dvi papildomos paslaugos: galimybė gauti atsakymą per 24 val. į perkančiosios organizacijos užklausą ir perkančiajai organizacijai dedikuotas asmeninis vadybininkas“, – „15min“ sakė CPVA Pirkimų sprendimų skyriaus viršininkė Jurgita Kuklierienė.
Pagrindinis numatomas pakeitimas – operatoriai galės konkuruoti dėl minimalaus prakalbamo mokesčio dydžio. Tikimasi, kad dėl šios naujovės kainos dar labiau sumažės. Be to, ateityje paslaugų sąrašas gali būti pildomas pagal perkančiųjų organizacijų poreikius, taip sudarant didesnės konkurencijos galimybes, siekiant gauti geriausius pasiūlymus iš tiekėjų.
Mobiliojo ryšio bendrovės derybų rezultatus vertina skirtingai.
Išklausė, bet neišgirdo
Nepatenkinta derybų rezultatais, „Bitė“ dar nežino, ar dalyvaus CPO sistemoje. Bendrovė teigia derybų metu pateikusi daug pasiūlymų, bet jie liko neišgirsti – tik išklausyti.
„Reikšmingo ir situaciją keičiančio susitarimo pasiekti nepavyko. RRT ir pati rinka per pastaruosius metus labai efektyviai sureguliavo kainas už mobiliojo ryšio paslaugas, kurios tapo mažiausios Europoje. Iš esmės visų operatorių paslaugų kainos ir tinklo padengimas reikšmingai nesiskiria. Vieninteliai skirtumai, kurie vis labiau domina vartotojus, yra aptarnavimas ir paslaugos. Šią įžvalgą iš savo klientų stengėmės pabrėžti nuo pat diskusijos dėl CPO sistemos pradžių“, – sakė „Bitės“ generalinio direktoriaus pavaduotojas klientams Chrisas Robbinsas.
Jis abejojo, ar pokyčiai grąžins į CPO sistemą konkurenciją, kadangi vienintelis teigiamas postūmis yra tas, kad laimėtojas nebebus parenkamas pagal tai, kada pasirašyta sutartis su CPO.
Ginklų nesudeda
„Omnitel“ į situaciją žvelgia kiek optimistiškiau ir žada dalyvauti CPO vykdomuose pirkimuose.
Kompanija teigiamai vertina, kad tapo aiškiau, kokiomis aplinkybėmis perkančiosios organizacijos turėtų mobiliojo ryšio paslaugas įsigyti per CPO, o kada – per panašią Centrinę viešųjų pirkimų informacinę sistemą (CVP IS).
„Pagal naująsias CPO taisykles perkančiosios organizacijos per šią sistemą galės įsigyti bazines paslaugas – skambučius ir trumpąsias žinutes, o laimėtoją lems kaina. Tuo tarpu didesniam ar kompleksiniam paslaugų paketui pirkti tinkamesnė CVP IS, kurioje perkančioji organizacija gali pati suformuoti jai aktualiausių paslaugų rinkinį, įvertinus tiek kokybinius (tinklo aprėptis, paslaugų kokybė ir kt.), tiek kiekybinius kriterijus“, – sakė „Omnitel“ prezidentas Antanas Zabulis.
Nepaisant to, kompanija ir toliau laikosi pozicijos, kad šias dvi sistemas būtų tikslinga sujungti į vieną, kurioje laimėtoją lemtų tiek kaina, tiek kokybiniai kriterijai.
J.Kuklierienė teigia, kad sujungti jų kuruojamos CPO ir Viešųjų pirkimų tarnybos prižiūrimos CVP IS neplanuojama.
Naujovės leis sutaupyti
Konkurenciją kainomis ginanti „Tele2“ teigia, kad dalyvavimo CPO sistemoje sąlygos buvo ir yra tinkamos. „Tele2“ taip pat dalyvauja viešuosiuose pirkimuose, vykdomuose per CVP IS.
„Gerai, kad perkančiosios organizacijos gali pasirinkti, koks būdas joms yra patogesnis. Mums svarbiausia, kad pirkimų sistemos pašalintų piktnaudžiavimo galimybę ir leistų paslaugas gauti už geriausią kainą. Tai yra naudinga ir pinigus taupančioms organizacijoms, ir visiems mokesčių mokėtojams“, – sakė „Tele2“ rinkodaros vadovas Tomas Burovas.
Anot jo, vartotojų nuomonės tyrimai rodo, kad žmonės panašiai vertina skirtingų operatorių ryšio paslaugų kokybę, o svarbiausias pasirinkimo kriterijus daugumai yra kaina. Taigi, perkant mobiliojo ryšio paslaugas, racionalu pirmiausia vertinti kainą. „Konkurencijos tai jokiu būdu neriboja – paslaugų teikėjai visada turi galimybę tobulinti savo veiklos procesus, didinti veiklos efektyvumą ir pateikti klientams geriausią siūlymą“, – teigia T.Burovas.
Šaltinis: |