Kaip paaiškinti klientui ar užsakovui, kad jis neteisus? |
E-verslas |
Sekmadienis, 14 Vasaris 2010 12:23 |
Beveik visuose rimtesniuose IT projektuose yra vykdytojai, ir klientai. Gali būti ir kitokių variantų, bet esmė ta pati – kad viena pusė užsako darbą, o kita pusė jį padaro. Ir neišvengiamai tie du veikėjai turi skirtingą projekto matymą ir viziją, o rezultatas juk turi būti bendras. Ir neretai gaunasi konfliktų, kai užsakovas, mokantis pinigus, bando diktuoti projekto vykdyom eigą, nors nėra specialistas. Kaip sugebėti jį „pastatyti į vieta“? Ir ar reikia iš viso tai daryti? Pasvarstykime šia tema.
Tipiška situacija Į jūsų įmonę kreipėsi, tarkime, autoserviso valdyba ir užsakė serviso tinklalapio pagaminimą. Kaip ir viskas standartiška: apie mus, paslaugos, prekės, kainininkas, akcijos, kontaktai – ką ten daugiau beprigalvosi. Tokiam variantui ir sudarote sutartį. Išvardintas pagrindinis funkcionalumas ir paliekama erdvė „nenumatytoms funkcijoms už papildomą mokestį“. Aptarėte detales: kokias paslaugas teikia servisas, kokia yra potencialių lankytojų auditorija, ką labiau akcentuoti, ar svarbus tinklalapio dizainas ir t.t. Ir išsiskyrėte – programuotojas ir dizaineris pradėjo darbą, pažadėdami po savaitės pateikti pirmą „alfa“ versijos vizualų maketą. Po savaitės… Susitinkate su užsakovu ir parodote žalią vaizdą. Titulinis puslapis su bendra informacija, tada išdėliotos nuorodos, pora gražių paveiksliukų – bendras vaizdas paprastas, bet gražus. O užsakovas neigiamai stebisi: „Kas čia per puslapis? Aš visai ne taip įsivaizdavau…“ Pasipila argumentai: - Aš maniau, kad turi būti kažkoks intro puslapis, kur paspaudi nuorodą, o tada „užeini į vidų“ - Kažkaip per daug paprastai atrodo puslapio dizainas, norisi daugiau grafikos - Įsivaizduoju taip, kad vat šitoj vietoj turėtų būti nuotrauka, čia bėganti eilutė, o dešinėje didelis mirgantis baneris „AKCIJOS“, pagal kurį žmonės galėtų aiškiai matyti mūsų akcijas ir nuolaidas Dizaineris žiūri nustebusiomis akimis ir nežino, ką sakyti. Nes maketas buvo daromas, atsižvelgiant į bendras madingas web‘o tendencijas – paprastumas, aiškumas, informacijos išdėliojimas ir lengvas skaitomumas. O užsakovui, pasirodo, reikia praeito dešimtmečio stiliaus su FrontPage padaryto „šedevro“? Come on… Vat ir čia atsiranda dilema – ar pildyti užsakovo pageidavimus aklai vien vardan to, kad jam įtikti ir pasiimti ramiai pinigus, ar pabandyti jį atvesti į doros kelią ir paaiškinti jam, ko jam iš tikrųjų reikia. Pirmas variantas – šokame pagal užsakovo dūdelę Kaip jau rašiau, tai iš pirmo žvilgsnio paprasčiausia išeitis: jei tau to reikia, taip ir padarom, tu sumoki, ir visi laimingi. Tačiau pažvelkime kiek giliau – jūs sukuriate tinklalapį, kurį po to patiems gėda parodyti ar įdėti į portfolio. Tada prasideda sekantis etapas: užsakovas pradeda rodyti puslapį savo draugeliams, iš kurių dalis atvirai pasako „WTF?“ Tada žmogus permąsto, ir ateina pas jus su prašymais vis tik pakeisti tą ar aną detalę, ir tada gaunasi, kad reikia taisyti ir lopyti senamadišką puslapį, kai su laiku vis labiau atrodo, kad paprasčiau būtų sukurti naują nuo nulio. Kitas argumentas – jei užsakovas pajaučia, kad jis nurodinėja žaidimo taisykles, tai jis gali įsivažiuoti su prašymais „o dar pridėkite tą ir aną smulkmeną…“ Ir galiausiai liekate su nepatenkintu klientu, pervargusiais darbuotojais ir puslapiu, kurio nekyla ranka įkelti į skiltį „Mūsų darbai“. Be abejo, čia aprašiau vieną pesimistiškesnių scenarijų, bet visgi… Kita vertus, pabandykime pakariauti ar surasti kompromisą Užsakovų ir klientų pasitaiko įvairių: lengviau sukalbamų ar sunkiau. Dar priklauso nuo jūsų santykių su jais – ar tai pažįstami, ar visiškai svetima kompanija/asmuo. Tačiau bet kuriuo atveju galima rasti argumentų, kaip įtikinti klientą, kad jo požiūris ne visada yra teisingas. Juk visgi jūsų kompanija profesionaliai užsiima tinklalapių kūrimo verslu ir turi kompetencijos šiuo klausimu. Be abejo, užsakovas gali kaip argumentą pateikti tai, kad tik jis gerai išmano realų savo verslą ir savo poreikius. Šiuo atveju labai naudinga yra parodyti klientui kitų panašių ar analogiškų svetainių pavyzdžius – nebūtinai iš jūsų pačių repertuaro. Parodykite geresnius tinklalapius ir pabandykite kartu suformuluoti tendencijas, kas tuose puslapiuose yra bendro, kas galbūt yra trūkumai, o kur privalumai, ir dėl ko būtent tie tinklalapiai yra lankomi. Geriausias įrodymas yra vaizdinė medžiaga – kol savo akimis užsakovas nepamato realizuotų variantų, tol dažnai skraido savo pasaulyje. Be abejo, galima ir patiems sukurti kelis skirtingus puslapio maketus, tačiau tai kainuos papildomai jūsų laiko ir atitinkamai pinigų, dažniausiai tai nenaudinga. Projektas turi būti kuriamas BENDROMIS jėgomis Mano nuomone, visas šitas procesas turi vykti taip, kad užsakovas turi įvesti kūrėjus į savo dalykinę sritį, išdėstyti savo poreikius ir kaip gali detaliau paaiškinti, ko būtent nori, o tada jau į darba kimba kompetetinga web-developerių komanda (arba vienas žmogus). O tada jau po truputį kuriamas ir tobulinamas produktas, ir to proceso eigoje užsakovas kažkiek prisitaiko prie projekto vykdytojų, o pastarieji bando įsiklausyti į kliento pastabas. Turi būti rastas bendras aukso viduriukas daugeliu klausimų, o kilus konfliktinei situacijai tiesiog prašyti daugiau pinigų ar išsakyti kitų argumentų. Ir, jeigu skaitote šį straipsnį iš užsakovo pusės, irgi atminkite, kad jeigu mokate pinigus už darbą, tai nebūtinai jūsų žodis turi būti kaip įsakymas, nes kūrėjai kartais turi daugiau tos srities žinių už jus. — Na ir pabaigai, kaip visada, klausimai jums: ar teko susidurti su panašiomis konfliktinėmis situacijomis? Ar kada aiškinote klientui, kad jis neteisus? Kokie argumentai labiausiai suveikdavo? Šaltinis: skaitykit.lt |
Susijusios naujienos: |
---|
|